Kotisivujen hinnan muodostuminen

Mikä kotisivuissa maksaa?

Ajankäyttö. Laadukkaat nettisivut eivät valmistu sormia napsauttamalla. Eivät totisesti, vaikka moni mainos niin lupaileekin.
Koneet ja laitteet. Savuava näyttö ja piiputtava kone eivät ole nettinikkarin parhaita kavereita.
Ohjelmistot ja lisenssit. Tarpeellisissa ja välttämättömissä ohjelmissa (olivat ne sitten omilla koneillani tai asiakkaan verkkosivuilla ) on nykyisin pääsääntöisesti lisenssimaksut.

Jos päätät kuitenkin yrittää tehdä sivut itse – jollain nykyisistä lukuisista palveluista – tulet huomaamaan, että tyylikkäiden ja hyvin toimivien kotisivujen tekeminen vie yllättävän kauan ajastasi ja saattaa maksaakin huomattavasti ensivaikutelmaa enemmän.

Kotisivujen käytännön toteutus pähkinänkuoressa:

Suunnittelet sivuston rakenteen ja ulkoasun. Ne tekevät sivuista selkeät ja helpot selata. Herättävät asiakkaassa kiinnostuksen ja luottamuksen.
Erotut kilpailijoistasi positiivisella tavalla.
Käytit aikaasi n. 15 – 25 tuntia.

Asennat julkaisujärjestelmän ja teet siihen tarpeelliset säädöt sekä asennat lisäosat. Ostat maksullisia lisäosia saadaksesi monipuolisemmat mahdollisuudet kustomointiin.
Teet css -tyylimääritykset ja html/php -sivupohjien tarvittavat muokkaukse käden käänteessä.
25 – 30 h

Saat kirjoitettua riittävän kattavat ja monipuoliset tekstit. Mitä vähemmän tekstiä, sitä vähemmän sisältöä.
Millä perustella hakukoneet toimivat? Ne tutkivat sivujen sisältöä, eli tekstiä. Summa summarum: enemmän laadukasta tekstisisältöä, parempi löydettävyys.
Tekstisi on tietenkin virheetöntä. Kirjoitusvirheet antavat yrityksestäsi epäammattimaisen kuvan ja tekstiä on raskasta lukea.
20 – 25 h

Kuvat ovat hyvälaatuisia ja web-optimoituja. Tarvittaessa käytät valokuvaajaa tai ostat kuvat kuvapalvelusta, jolloin selaat kuvapalveluiden kymmeniä tuhansia kuvia ja etsit mahdollisimman hyviä ja sivustolle sopivia kuvia.
Et tietenkään kopioi kuvia netistä tai kilpailijaltasi, se on mautonta ja usein laitontakin.
6 – 8 h

Sinulla on tyylikäs ja ajaton, yritystäsi kuvaava logo, joka on ilman muuta vektorigrafiikkana toteutettu ja siten käytettävissä paikasta, kohteesta, pinnasta, materiaalista, koosta ja ajasta riippumatta. Laadukas logo (liiketunnus) kuvastaa yrityksesi sanomaa ja ilmettä.
20 – 30 h

Kotisivusi ovat toki responsiiviset. Selailet niitä siis sujuvasti pöytäkoneella, läppärillä, padillä ja mobiililaitteilla. Ja sivuillasi olevat logot ja ikonit ovat vektorigrafiikkaa ja optimoituja, joten ne näyttävät upeilta niin pikkuruisina kuin myös suurilla HD-näytöillä.
8- 10 h

Teet lisäykset hakukoneita varten ja asennat esim. Facebook, Instagram, tai Twitter -yhteisöliitännäiset sekä Google Analytics -kävijäseurantaohjelman ja Google Maps -kartat. Ne  ovat tietysti säädetty vastaamaan sivujen ulkoasua.
4 – 12 h

Ehkäpä vielä blogi (kätevästi lisää sisältöä hakukoneille)? Tai verkkokauppa? Ja tietysti ulkoasua mukaillen ja siihen saumattomasti istuen.
5 – 5 000 h

Nettisivusi toimivat jouheasti ja niitä on mukava selata. Alustaohjelmiston turvallisuuteen, roskapostien torjumiseen, tietosuojaan ja muihin tärkeisiin asioihin olet kiinnittänyt erityistä huomiota.
Päivität uusia sivujasi jatkossa helposti. Vaikka tabletilla tai läppärillä junamatkan aikana.
Hienoa! Olet onnistunut. No, aikaa kului paljon, mutta muuta tekemistä ei kai ollutkaan.

Muussa tapauksessa? Vai menikö hermot? Harkitse työn siirtämistä ammattilaiselle.

Pyydä tarjous

Marikoo kotisivuratkaisut