Hakukoneoptimoinnilla (SEO = Search Engine Optimization) pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa. Hyvin toteutettu optimointi voi lisätä sivuston liikennettä ja myös auttaa saavuttamaan parempia sijoituksia hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointia on monen tasoista, mutta perustasonkin optimointi sisältää yleensä vähintään seuraavat elementit: avainsanojen valinta, avainsanojen sijoittaminen sivustolle, sisällön optimointi ja tekninen optimointi. Hakusanaoptimoinnin tehoa voidaan seurata kävijäseurannan avulla.
Avainsanojen valinta
Avainsanatutkimuksessa tai -valinnassa selvitetään relevantit avainsanat, joita halutaan nostaa. Voidaan myös selvittää soveltuvia hakusanoja, joilla on vähemmän kilpailua. Tähän on olemassa myös työkaluja.
Avainsanat sivustolle
Tärkeimmät avainsanat sijoitetaan strategisesti sivustolle. Kuten otsikkoon, metakuvaukseen (lyhyt tekstiä joka näkyy hakutuloksissa otsikon alla), URL-osoitteesiin, pääotsikoihin ja tekstisisältöön. Nämä ovat todellä tärkeitä toimenpiteitä.
Sisällön optimointi
Huolehditaan siitä, että sivustolla on laadukasta, hakusanoja vastaavaa sisältöä. Sisältöä tulee päivittää säännöllisesti ja pitää se ajantasaisena. Säännöllinen päivittäminen itsessäänkin on hyödyllistä hakukonesijoitusten kannalta.
Tekninen optimointi
Sivun latausnopeus on tärkeä sijoitustekijä. Joten on syytä varmistaa, että sivu latautuu riittävän nopeasti mm. optimoimalla kuvat, käyttämällä välimuistia ja pakkaamalla koodit.
Sivuston mobiiliystävällisyys tulee tarkistaa, koska nykyisin suurin osa käyttäjistä käyttää hakukoneita mobiililaitteilla ja täten responsiviisuuden tulee toimia moitteetta.
Kotisivujen URL-osoitteet kannattaa käydä läpi ja päivittää tarvittaessa vastaamaan avainsanoja. Epämääräisiä ja liian pitkiä URL-osoitteita kannattaa välttää.
Sivustosta luodaan XML-sivukartta ja se syötetään Googlelle. Sivukartta auttaa indeksoimaan sivuston sivut nopeammin.
Sisäiset ja ulkoiset linkit käydään läpi sekä se, että rikkinäisiä linkkejä ei ole.
Analytiikka ja seuranta
Google Analytics on hyvä työkalu sivuston liikenteen seuraamiseen. Sen kautta saadaan säännölliset raportit liikenteestä ja käyttäytymisestä.
Google Search Console auttaa seuraamaan näkyvyyttä, avainsanojen suorituskykyä sekä löytämään mahdollisia ongelmia.
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, ja tulosten saavuttaminen voi viedä aikaa. Säännöllinen sisällön päivittäminen, teknisten ongelmien korjaaminen ja myös kilpailutilanteen seuraaminen ovat hyviä toimia hakukonelöydettävyyden onnistumisen kannalta.
Pyydä tarjous hakukoneoptimoinnista